НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ СУПРОВІД РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • Галина Коссова–Сіліна Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» Автор https://orcid.org/0009-0009-2451-1298
  • Ганна Кравченко Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» Автор https://orcid.org/0000-0002-2156-3203

DOI:

https://doi.org/10.31376/2410-0897-2024-1-54-60-67

Ключові слова:

компетентність, інклюзивна компетентність, інклюзивна освіта, здобувачі освіти з особливими освітніми потребами

Анотація

Проблема. Зважаючи на аналіз наукової літератури та практичні аспекти впровадження інклюзії
в роботу закладів професійної (професійно-технічної освіти), доводиться констатувати потребу в
додатковому вивченні питання змісту та організації науково-методичного супроводу неперервного
професійного розвитку фахівців ЗП(ПТ)О, насамперед, беручи до уваги оновлення нормативно-правового
забезпечення інклюзивного навчання, актуальні виклики сьогодення, обумовлені воєнними діями та станом
невизначеності.

Мета. У статті обґрунтовано напрями та зміст науково-методичного супроводу розвитку
інклюзивної компетентності фахівців професійної (професійно-технічної освіти) в умовах воєнного стану.
Основні результати дослідження. Розвиток готовності фахівців ЗП(ПТ)О до інклюзивного
навчання здобувачів освіти з особливими освітніми потребами може стати важливим фактором
розвитку особистої професійної компетентності та підвищення якості освіти, якщо: знання і вміння
щодо роботи із здобувачами освіти з особливими освітніми потребами будуть чітко визначеними та
науково обґрунтованими як необхідна складова спеціальної (фахової) компетентності; підготовка
фахівців ЗП(ПТ)О до інклюзивного навчання здобувачів освіти з особливими освітніми потребами буде
функціонувати як цілісна система, яка охоплює підвищення кваліфікації в курсовий (атестаційний) період,
науково-методичний супровід безперервного професійного розвитку педагогів у міжкурсовий

(міжатестаційний) період; педагогічні працівники ЗП(ПТ)О будуть включені до мережевого освітньо-
цифрового простору, який передбачає надання дорадницької консультативної фасилітативної допомоги.

Наукова новизна результатів дослідження. Структурно-функціональна модель розвитку
інклюзивної компетентності фахівців ЗП(ПТ)О є складовою єдиної освітньо-цифрової екосистеми,
створеної у БІНПО. Представлена модель забезпечує органічну цілісність змісту підвищення кваліфікації
педагогів ЗП(ПТ)О в курсовий (атестаційний) період, науково-методичного супроводу в міжкурсовий
(міжатестаційний) період, самостійної, дослідницької діяльності, спрямованої на розвиток інклюзивної
професійної компетентності фахівців та впровадження технологій інклюзивного навчання здобувачів
освіти з особливими освітніми потребами. Структурно-функціональна модель розвитку інклюзивної
компетентності фахівців ЗП(ПТ)О поєднує інтелектуальний, науковий, професійний, освітній,
технологічний потенціал суб’єктів мережевого освітньо-цифрового середовища БІНПО, передбачає
використання цифрових, андрагогічних та інтерактивних технологій у віртуальному просторі БІНПО.
Висновки та конкретні пропозиції автора. Навчальні заняття на курсах підвищення кваліфікації
Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти спрямовано на розвиток готовності педагога
до втілення практичних ідей інклюзії, застосування технологій інклюзивного навчання здобувачів освіти з
особливими освітніми потребами, формування безпечного та інклюзивного освітнього середовища. Зміст
навчальних занять є диференційованим відповідно до змісту та специфіки педагогічної діяльності фахівців
ЗП(ПТ)О. Для задоволення професійних запитів та потреб фахівців ЗП(ПТ)О стосовно впровадження
сучасних технологій інклюзивного навчання БІНПО розроблено та впроваджено науково-методичний
супровід безперервного професійного розвитку педагогів у міжкурсовий (міжатестаційний) період.
Змістовна та адресна науково-методична підтримка педагогічним працівникам ЗП(ПТ)О забезпечується
впровадженням короткострокових тематичних курсів. Безперервний професійний розвиток фахівців
ЗП(ПТ)О у міжкурсовий (міжатестаційний) період відбувається через комплекс науково-методичних
заходів: науково-практичні семінари, Інтернет-конференції (чати, вебінари), навчальні тренінги, форуми,
фестивалі, інтерактивні спілкування тимчасових творчих колективів. Педагогічні працівники ЗП(ПТ)О
включені до мережевого простору Єдиної екосистеми БІНПО, що передбачає надання дорадницької
консультативної фасилітативної допомоги, вивчення й поширення кращих освітніх практик організації
інклюзивного навчання в ЗП(ПТ)О.

Завантаження

Опубліковано

2024-10-22

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ ШКОЛИ

Як цитувати

НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ СУПРОВІД РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. (2024). ВІСНИК ГЛУХІВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ОЛЕКСАНДРА ДОВЖЕНКА, 1(54). https://doi.org/10.31376/2410-0897-2024-1-54-60-67