ФОРМУВАННЯ ОРФОГРАФІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31376/2410-0897-2024-2-55-141-147Ключові слова:
компетентнісний підхід, компетентність, орфографічна компетентність, орфографія, орфограма, орфографічне правило, орфографічна помилкаАнотація
У статті досліджено особливості формування орфографічної компетентності у здобувачів освіти. Розкрито сутність понять «компетентність», «орфографічна компетентність», «орфографія», «орфограма», «орфографічне правило», «орфографічна помилка». Визначено структуру та зміст орфографічної компетентності, що охоплює такі компоненти: когнітивний (знання орфографічної термінології, уміння оперувати вивченою орфограмою); діяльнісно[1]практичний (оволодіння вміннями передавати повідомлення на письмі відповідно до орфографічних норм української мови); особистісний (здійснювати самоконтроль та самооцінку наявних знань). Охарактеризовано методичні засади формування орфографічної компетентності, зокрема визначено основні підходи (контекстуальний, урахування індивідуальних та вікових особливостей школярів), принципи (вивчення орфографії в тісному зв’язку з вивченням фонетики, морфеміки, морфології та синтаксису; зіставлення різних явищ; структурно-семантичний принцип (опора на знання будови та морфем у слові)); методи (пояснювально-ілюстративний, репродуктивний; продуктивний метод (дослідницький, творчий)), систему вправ (правилоорієнтовані, творчі й комплексні).